Italija ponovno s plinskimi terminali v Tržaškem zalivu

Vlado Čuš

Predsednik Zelenih Slovenije opozarja Cerarja in evropske poslance iz Slovenije

Italijani po polomu v Žavljah želijo projekt terminala umestiti v bližini Devina, ki je le dva kilometra oddaljen od slovenske meje. Takšna odločitev lahko temelji izključno na poslovnih interesih vlagateljev, ne pa na temeljiti strateški presoji nacionalnih ali regionalnih potreb po energiji in zemeljskem plinu. Številni strokovnjaki iz različnih področij so namreč prepričani, da v Tržaškem zalivu ni varnostnih, prometnih in okoljskih pogojev za obratovanje plinskih terminalov in pristajanje tankerjev, ker je obala severnega Jadrana gosto naseljena, zaliv je zaprt, morebitna nesreča pa bi bila torej absolutno pogubna.
Komaj se je Slovenija otresla grožnje s plinskim terminalom v Žavljah, pa zgodba v Tržaškem zalivu že dobiva nov zagon. Italijani bi terminale zdaj gradili v bližini Devina, kraju med Trstom in Tržičem, kjer živijo pretežno slovenski zamejci. Kraj ob prelepi obali, kjer so pogoste tudi najdbe okostij dinozavrov, bi z umestitvijo plinovoda povsem razvrednotili. Na področju Obale bi to zagotovo vplivalo na znižanje cen nepremičnin, na zmanjšanje obiska turistov, obalno področje bi postalo manj zanimivo tudi za vlagatelje. Dolgoročno bi se to odrazilo na relativnemu zmanjšanju blaginje in števila delovnih mest.
Slovenci, ki živijo v okolici Devina, terminalom nasprotujejo, a je vprašanje ali jim bo razen Zelenih Slovenije pravočasno na pomoč priskočila tudi slovenska matična država v obliki aktualne oblasti. V spominu imamo še zmeraj cincanje glede Žavelj, ko minister za okolje v letu 2006 o namerah Italije ni vedel ničesar. In kot vemo, smo se morali več kot leto dni boriti za aktiviranje odgovornih ministrov in slovenske vlade. To nam je v veliki meri uspelo tudi s pomočjo civilne družbe in okoljskega aktivista Franca Malečkarja iz Kopra. Potrebno (in pomembno!) je vedeti, da so terminalu nasprotovali tudi ljudje na italijanski strani, kot tudi občinski sveti objadranskih občin na tem območju v Sloveniji, Italiji in na Hrvaškem.

Evropska komisija nazadnje teh terminalov ni uvrstila med projekte v evropskem interesu. A to Italijanov očitno ni ustavilo. Na seznamu namreč ostaja projekt terminala, ki naj bi bil kjerkoli ob severnem Jadranskem morju. Italijani so po polomu v Žavljah, kjer so gradnjo upravičevali celo s ponarejenimi dokumenti, zdaj pripravili projekt v bližini Devina, ki je, tako kot Žavlje, le dva kilometra oddaljen od slovenske meje.

Predsednik Zelenih Slovenije Vlado Čuš je glede tega poslal pismo kandidatu za novega predsednika slovenske vlade Cerarju in slovenskim poslancem v evropskem parlamentu. V njem jih opozarja na namero Italije in posledice takšne gradnje, ki bi Tržaški zaliv spremenila v »industrijskega«, številnim ljudem, ki živijo od turizma, kmetijstva in ribištva, pa bi ogrozili tudi delovna mesta.

Komentarji